Funkcje systemu CRM

Poznaj zestawienie 7 najważniejszych funkcji systemu CRM!

Gdy już zrozumieliśmy, co to jest CRM i jaki jest jego ogólny zamysł, nadszedł czas, aby poznać najważniejsze funkcje systemu CRM w praktyce. W dzisiejszym nieustannie rozwijającym się i coraz bardziej skomplikowanym świecie biznesu, znaczenie systemu CRM dla przedsiębiorstw nieustannie rośnie. Najważniejsze funkcje systemu CRM nie tylko wspierają zarządzanie relacjami z klientami, ale także odgrywają znaczącą rolę w innych aspektach działalności przedsiębiorstwa. Systemy CRM dają możliwość znacznego rozwoju i optymalizacji procesów. Ale do czego służy system CRM dokładnie? Jaki wpływ mają funkcjonalności CRM na codzienną pracę firmy? W poniższym artykule znajduje się zestawienie 7 kluczowych funkcji systemu CRM, które mogą uczynić Twoje przedsiębiorstwo bardziej konkurencyjnym i efektywnym.

Funkcje systemu CRM na laptopie

1. Zarządzanie szansami sprzedażowymi

Jedną z kluczowych i najbardziej cenionych funkcji jest zarządzanie szansami sprzedaży. Szanse sprzedaży to potencjalni klienci, którzy są zainteresowani zakupem naszych produktów lub usług. System CRM pozwala na identyfikację potencjalnych klientów przy pomocy automatycznych importów danych lub ich ręczne rejestrowanie.

Za pomocą narzędzi analizy danych, system CRM umożliwia ocenę i nadanie priorytetów szans sprzedaży. Pozwala to na skoncentrowanie się na najbardziej obiecujących leadach i optymalizacji zasobów. Szanse sprzedażowe pomogą określić możliwe przychody i potencjalną datę zamknięcia transakcji oraz ocenę prawdopodobieństwa jej finalizacji. Baza danych dostępna w systemie CRM, umożliwi generowanie szczegółowych raportów dla zarządu przedstawiających prognozy sprzedaży.

Informacje przechowywane w systemie są kluczowe dla planowania przyszłych działań i strategii sprzedażowych. Na przykład, dział marketingu może analizować, z jakiego źródła pozyskano najwięcej szans sprzedażowych. Ale również ocenić, ile z nich faktycznie przeszło do dalszych etapów procesów sprzedażowych. Wykres lejka sprzedażowego w CRM pozwoli na śledzenie konwersji szans w kolejne etapy, a także identyfikację miejsc, w których mogą występować problemy lub straty.

2. Zarządzanie relacjami z klientami

Zarządzanie relacjami z klientami to „serce” działania systemu CRM i klucz do utrzymania satysfakcji oraz lojalności klientów. Utrzymywanie i zarządzanie relacjami z klientami za pośrednictwem systemu to nie tylko wygoda, ale także strategia. Pozwalająca na zrozumienie i przewidywanie potrzeb klientów oraz personalizację komunikacji i ofert. A również na elastyczne dostosowywanie się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych.

W erze cyfryzacji, gdzie interakcje z klientami często odbywają się zdalnie, oprogramowanie CRM umożliwia przechowywanie wszystkich istotnych danych w jednym miejscu. Nie chodzi tylko o podstawowe dane takie jak informacje kontakto­we, adresowe, czy dane do umów. Oprogramowanie CRM przechowuje również szczegółowe informacje na temat preferencji klienta, historii spotkań, zapisów rozmów czy wiadomości. Przechowywanie takich informacji zapewnia, że w przypadku rotacji pracowników lub zmian w strukturze zespołu, nowy pracownik łatwo przejmie odpowiedzialność za danego klienta. Wszystkie niezbędne dane, od profilu klienta po szczegółową historię interakcji, są dostępne na wyciągnięcie ręki, co umożliwia szybką i sprawną obsługę.

Skuteczne zarządzanie relacjami z klientami za pomocą funkcji systemu CRM nie tylko zwiększa satysfakcję i lojalność klientów, ale także przyczynia się do zwiększenia efektywności sprzedaży, optymalizacji zasobów i wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa na rynku.

Spotkanie w biurze

3. Customer Journey

Wysoki poziom relacji z klientami jest kluczem do sukcesu oraz przewagi konkurencyjnej. System CRM odgrywa nieocenioną rolę w tzw. Customer Journey, czyli podróży klienta przez cały proces sprzedaży. „Podróż” zaczyna się od momentu, gdy potencjalny klient staje się zainteresowany produktem lub usługą, a kończy na obsłudze posprzedażowej. System zarządzania relacjami jest tu nie tylko narzędziem, ale wręcz przewodnikiem.

Zaczynając od pozyskania klienta, system CRM umożliwia zrozumienie jego potrzeb i preferencji. Pozwala to dostosować ofertę i komunikację do jego indywidualnych oczekiwań. W fazie sprzedaży CRM wspiera zespoły sprzedażowe w zarządzaniu interakcjami z klientami, śledzeniu postępów, generowaniu dokumentów i zamykaniu transakcji. Po zakończeniu sprzedaży oprogramowanie CRM kontynuuje swoje wparcie. Usprawnia obsługę posprzedażową, taką jak odpowiedzi na zgłoszenia lub reklamacje, rozwiązywanie problemów i monitorowanie tego procesu oraz gromadzenie opinii.

W całym procesie obsługi klienta, system CRM działa jako spójna platforma. Łączy wszystkie etapy i działania z klientem w jedną spójną ścieżkę. Pozwala to na lepszą koordynację, wydajność i skuteczność działań, a także na zrozumienie i zaspokojenie potrzeb klientów na każdym etapie ich „podróży”.

4. Analiza danych i raporty

Łatwe i wygodne raportowanie to kluczowa funkcja systemu CRM, która odgrywa istotną rolę w różnych aspektach działalności przedsiębiorstwa. Dzięki niej firmy mają możliwość tworzenia i dostosowywania raportów z bazy danych CRM. Od śledzenia wydajności zespołu sprzedażowego, aż po analizę zachowań klientów. Generowane przez system CRM raporty umożliwiają głęboki wgląd w różne obszary biznesu.

Powstałe analizy mogą również opierać się na danych finansowych, takich jak prognozy budżetowe np. zysków i strat, które są kluczowe w zarządzaniu finansami firmy. Właściwe wykorzystanie tej funkcji może prowadzić do lepszych strategii marketingowych lub sprzedażowych.

Funkcja systemu CRM - tworzenie raportów

5. Integracje systemu CRM

Integracja z różnorodnymi narzędziami i programami to kolejna istotna funkcjonalność systemu CRM, która dodaje znaczącą wartość do operacji biznesowych. Dzięki integracjom systemów zyskujemy dodatkowe funkcjonalności bez potrzeby ręcznego przenoszenia i uzupełniania baz danych.

Jednym z przykładów jest CRM zintegrowany z pocztą elektroniczną, co pozwala na usprawnienie interakcji z klientami. Dzięki takiej integracji śledzenie i zarządzanie korespondencją staje się łatwiejsze. Można nie tylko w łatwy sposób przeglądać wszystkie wysłane i otrzymane wiadomości od klientów, ale także zautomatyzować wiele procesów komunikacyjnych. System może automatycznie wysyłać wiadomości, takie jak przypomnienia o terminach płatności, powiadomienia o promocjach czy newslettery. Dzięki integracji z pocztą elektroniczną oraz posiadaniu rozbudowanej bazy danych system umożliwia wysyłanie odpowiedzi na zapytania klientów bezpośrednio z jego poziomu, załączając do nich stworzone oferty.

Integracja z programem handlowym lub ERP (Enterprise Resource Planning) pozwala na jednolite zarządzanie zarówno procesami sprzedaży, jak i zasobami firmy. Ułatwia to m.in. zarządzanie zamówieniami, finansami, lokalizacje kontrahentów na mapie czy kontrolowanie stanów magazynowych.

Kolejne są narzędzia do automatyzacji marketingu. Dają możliwość skoordynowania działań marketingowych i sprzedażowych, co prowadzi do zwiększonej efektywności w osiąganiu celów biznesowych.

Dzięki synchronizacji programu księgowego system CRM może udostępniać zarówno dane klientów jak i dane finansowe, takie jak faktury i płatności. Dział księgowości w każdym momencie uzyska dane potrzebne do prowadzenia rozliczeń i transakcji podczas finansowej obsługi klienta. Pozwoli to nie tylko na uniknięcie błędów dotyczących, ale również usprawni zarządzanie dokumentami takimi jak faktury czy umowy.

Zintegrowanie CRM z systemami zarządzania treścią czyli CMS pozwala na lepszą koordynację i zarządzanie treściami marketingowymi i sprzedażowymi na różnych platformach takich jak strony internetowe, blogi czy portale sprzedażowe.
Współpraca różnych narzędzi z systemem klasy CRM stworzy spójne i zintegrowane narzędzie, które znacznie ułatwi zarządzanie różnymi aspektami działalności przedsiębiorstwa oraz współprace wszystkich działów firmy.

6. Zarządzanie danymi w jednym miejscu

Funkcje systemu CRM nie są ograniczone jedynie do informacji i działań związanych z klientami. Oprogramowanie CRM daje możliwość zarządzania i przechowywania danych dotyczących wszystkich aspektów biznesowych przedsiębiorstwa.
Zaczynając od oferowanych usług lub produktów, przez szczegóły i historię transakcji, dokumenty, umowy, aż po profil użytkowników systemu – wszystko jest przechowywane w jednym miejscu. Ułatwia to dostęp i zarządzanie danymi przez wszystkie działy firmy.

Integracja wszystkich danych w jednym miejscu nie tylko zwiększa wydajność, ale także gwarantuje spójność i dokładność informacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o zrozumienie preferencji klienta, analizę sprzedaży produktu, historie kontaktu czy śledzenie postępów procesu podpisania umowy. Wszystko dostępne jest w jednym systemie bez potrzeby przeszukiwania wielu baz danych.

Integracja wszystkich danych w jednym miejscu nie tylko zwiększa wydajność, ale także gwarantuje spójność i dokładność informacji. Niezależnie od tego, czy chodzi o zrozumienie preferencji klienta, analizę sprzedaży produktu, historie kontaktu czy śledzenie postępów procesu podpisania umowy. Wszystko dostępne jest w jednym systemie bez potrzeby przeszukiwania wielu baz danych.

7. Planowanie i koordynacja pracy

Sprawna i efektywna praca stanowi kluczowy cel każdego przedsiębiorstwa. Program CRM nie tylko pomoże Ci lepiej zarządzać swoim czasem, ale także ułatwi planowanie i koordynowanie pracy całego zespołu. Efektywność pracowników zależy w dużej mierze od umiejętności właściwego rozplanowania zadań oraz wykorzystania narzędzi, które usprawniają codzienną pracę.

System oferuje bieżącą aktualizację kalendarza, uwzględniając zaplanowane zadania, spotkania z klientami czy inne kluczowe terminy. Co więcej, integracja systemu CRM z kalendarzem to nie tylko możliwość zapisywania spotkań. To również funkcja wysyłania powiadomień i przypomnień, które otrzymają zarówno klienci, jak i doradcy. Dzięki temu żadne ważne zdarzenie nie umknie Twojej uwadze ani Twojego zespołu. Funkcje planowania w systemie CRM nie tylko usprawnią pracę, ale także pozwolą na skuteczny nadzór nad pracownikami oraz precyzyjne raportowanie ich pracy.

Funkcje systemu CRM przedstawione w postaci porównania do kalendarza

Poznanie kluczowych funkcji i korzyści CRM, jest pierwszym krokiem, aby zrozumieć, jak można korzystać z niego w praktyce. Wspomniane wyżej przykłady to tylko jedne z najważniejszych funkcji CRM dla firm. Dzięki nim przedsiębiorstwa mogą usprawnić procesy zarządzania relacjami z klientami oraz znacząco zwiększyć swoją efektywność i konkurencyjność na rynku.

Niezależnie od wielkości i branży, dzięki systemowi CRM mamy możliwość dostosowania działalności do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych. Właściwe zarządzanie i wdrożenie systemu CRM może prowadzić do sukcesu biznesowego, wpływając na zadowolenie klientów i długoterminowy rozwój firmy. Aby jeszcze bardziej zoptymalizować i ulepszyć działanie firmy warto przeanalizować wdrożenie niestandardowego rozwiązania CRM.

Chcesz dowiedzieć się, jakie są pozostałe elementy i funkcje systemu CRM, aby poznać przebieg procesów związanych z zarządzaniem obsługą klientów lub zrozumieć jak na wdrożeniu CRM skorzystają pracownicy poszczególnych działów? Przeczytaj nasze pozostałe artykuły!

Scroll to Top